طلاپت

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

7 راهکار موثر برای جفت شدن کوتوله برزیلی

دسته بندی :پرورش طوطیسانان, مجله پرندگان 24 خرداد 1402 طلاپت 167

همراهان عزیز طلاپت، به خاطر داشته باشید که در روند تولید مثل حتما حتما تعادل را برقرار کنید. چرا که جوجه کشی مکرر از جفت، موجب ضعیف شدن آن و به لحاظ اخلاقی امری شایسته نیست. از همین رو با رعایت نکاتی که در این مطلب از طلاپت قرار است گفته شود، شما میتوانید در پرورش کوتوله برزیلی موفق شوید.

اما شعار همیشگی طلاپت این است، تا زمانی که رسیدگی درست و تقویت کافی صورت نگیرد، شما موفق نخواهید بود. بنابراین، پرندگان خود را همانند دستگاه جوجه کشی تلقی نکنید، بلکه این کار را با عشق و اما با رعایت تعادل انجام دهید.

طوطی برزیلی بر خلاف اسمش اهل صحرای نامیبیا در جنوب غربی آفریقا است. طوطی برزیلی یک پرنده کوچک با بدن سبز و کله ای نارنجی رنگ است. عضو خانواده طوطی سانان از سرده مرغ عشق است. طوطی برزیلی عمر نسبتا طولانی دارد. کوتوله برزیلی به دلیل انس گرفتن با صاحبش برای پرورش و جفت گیری گزینه ایده آلی می تواند باشد. طوطی برزیلی بهتر است به صورت جفت نگهداری شود. نگهداری این پرنده به تنهایی توصیه نمی شود.

نکات مهم در جفت گیری طوطی برزیلی

پرورش دهندگان هنگام جفت زدن طوطی برزیلی برای جفت گیری با مشکل تعیین جنسیت مواجه اند. ممکن شما دو جفت نر و یا دو جفت ماده را با هم جفت زده باشید. طوطی برزیلی ها به راحتی با هم دوست می شوند. این جفت ها طوری با یکدیگر رفتار می کنند که شما فکر می کنید این دو طوطی برزیلی با هم جفت شده اند. اگر طوطی برزیلی از گونه ماداگاسکاری را انتخاب کنید، به راحتی می توانید جنسیت آن ها را تشخیص دهید.

طوطی برزیلی ماداگاسکاری از نظر رنگ ظاهری با هم متفاوتند. گونه ها و نژادهای دیگر کوتوله برزیلی هم رنگ و شبیه به هم هستند. اصلی ترین معیار برای تعیین جنسیت طوطی ماداگاسکاری این است. طوطی برزیلی نر ماداگاسکاری کله ی خاکستری رنگی دارد. در حالی که ماداگاسکاری ماده کله ی سبز رنگی دارد. برای جفت گیری طوطی برزیلی شرایط و ویژگی هایی وجود دارد که در این مقاله به شما آموزش خواهم داد.

۷ نکته مهم در جفت گیری طوطی برزیلی

۱ . انتخاب جفت های سالم و شاداب
وقتی به یک فروشگاه برای خرید طوطی برزیلی می روید. پرنده ای را انتخاب کنید که سرحال و شاداب باشد. چشمی باز و درخشان و براق داشته باشد. تعادل در ایستادن را داشته باشد.

۲ . تعیین هدف از خرید
هدف خود را از خرید طوطی برزیلی مشخص کنید. اگر قصد دارید طوطی برزیلی را به عنوان یک سرگرمی و تفریح در خانه نگهداری کنید. جوان، نر و ماده، نابالغ و بالغ بودنش برایتان فرقی ندارد در انتخاب راحت تر می باشید. هدف می تواند پرورش و جفت گیری از طوطی برزیلی باشد. با مشخص شدن هدف می توانید به نتیجه بهتری دست یابید.

۳ . خرید جفت های مولد
در زمان پرورش و جفت گیری از طوطی برزیلی جفت هایی را خریداری کنید که از قبل جفت خورده اند. یعنی شما مطمین هستید قبلا یک بار از آن ها جوجه گرفته شده است. البته این جفت ها هزینه بالاتری را باید برای آن ها پرداخت کنید. ولی خب ارزشش را دارد.

۴ . جفت گیری به روش جفتی، آویاری یا گله ای
پرورش و جفت گیری طوطی برزیلی به دو روش امکان پذیر است. در روش جفت گیری به شیوه جفتی، قفس بزرگی را تهیه کنید. جفت مورد نظر را در قفس گذاشته و شما باید در این مرحله صبور باشید تا این جفت به محیط جدید عادت کنند.

تغذیه روزانه جفت طوطی برزیلی طبق برنامه غذایی که در محیط قبلی داده شده به آن ها بدهید. بعد از عادت کردن طوطی برزیلی به محیط می توانید تدریجا تغذیه طوطی برزیلی خود را تغییر دهید. تغییر ناگهانی در تغذیه پرندتون موجب استرس او خواهد شد. در روش یک جفت در قفس همانطور که از قبل در موردش صحبت شد ممکن جفت ها در تعیین تشخیص جنسیت آن ها اشتباه شده باشد. ممکن هر دو جفت نر باشد یا هر دوجفت ماده باشد.

یکی از دوستان می گفت یک جفت طوطی برزیلی را جفت زدم، بعد از گذشت دو ماه ده عدد تخم گذاشتند. من از دیدن تخم ها خوشحال و منتظر شدم تا جوجه ها به دنیا بیایند. اما خبری از جوجه نشد و تخم ها بدون نطفه و جنین بودند. تا اینکه متوجه شدم طوطی برزیلی های من هر دو ماده بودند.

در این روش اگر از جنسیت جفت های خود مطمئن نباشید دیگر به شانس شماست که چه می شود. اگر از جفت هایی که قبلا جوجه داده اند، انتخاب کنید خیالتان راحت تر است. در روش آویاری و گله ای، هر فردی که قصد پرورش و تکثیر طوطی برزیلی به روش آویاری و گله ای را دارد، می تواند برای خود یک پرنده خانه یا یک سالن پرورش طوطی برزیلی دایر کند. شما می توانید در گوشه ای از حیاط، اتاقی را بسازید و آن را تبدیل به یک سالن پرورشی کنید یا از اتاقی که در خانه هیچ کاربردی ندارد استفاده کنید.

روش درست کردن این سالن به این صورت است که در این سالن یک متر ورودی را در نظر بگیرید و جای ورود و خروج خود قرار دهید. از یک متر به بعد، توری های محکم سیمی به عنوان در ورودی طوطی برزیلی نصب کنید. در روش آویاری، طوطی برزیلی ها تعدادشان بیشتر از دو یا سه جفت می تواند باشد. شما با توجه به مساحت سالن و پرنده خانه می توانید تعیین کنید، چند جفت از طوطی برزیلی نر و ماده در پرنده خانه نگهداری و پرورش و جفت گیری کنید. این روش مزایایی دارد، زیرا احتمال این که تعدادی نر یا ماده وجود داشته باشد بیشتر است. شانس بیشتری برای جفت گیری طوطی برزیلی وجود دارد.

در پرنده خانه می توانید از شاخه های درختان در جاهای متفاوت سالن جایگاهی برای میله ی نشیمنگاه طوطی برزیلی ها درست کنید. بعد از گذشت چند روز که طوطی برزیلی ها به محیط عادت کردند در جاهای مختلف پرنده خانه، لانه های بزرگی قرار دهید. طوطی برزیلی ها جفت های خود را خود انتخاب می کنند. بعد از جفت گیری که نر بر پشت ماده سوار می شود، جفت گیری انجام می شود و جفت ها به لانه می روند و آماده ی ساختن لانه می شوند. شما باید از قبل پوشال را در پرنده خانه قرار داده باشید تا در ساختن لانه از آنها استفاده کنند. البته بسیاری از طوطی های برزیلی در ساختن لانه از پوشال و غیره استفاده نمی کنند.

کف لانه ای که شما برای تخم گذاری های طوطی برزریلی انتخاب می کنید، باید کمی گود باشد. بعد از جفت گیری پس از چند روز، تخم ها یکی پس دیگری گذاشته می شود و طوطی برزیلی به مدت بیست و یک تا بیست و چهار روز بر روی تخم ها می خوابد. اگر تخم ها نطفه دار باشد باید منتظر دنیا آمدن جوجه ها باشید.

۵ . نظافت قفس و پرنده خانه
در پرنده خانه و قفس طوطی برزیلی، آبخوری ها، دانه خوری ها، باید شسته و تمیز و خشک شوند. کف قفس و پرنده خانه را از فضولات پاک کنید. در نظافت پرنده خانه یا قفس طوری رفتار کنید که بر طوطی برزیلی ها استرسی وارد نشود. دانه خوری ها را از فضولات خالی کنید. زیرا این فضولات سبب بیماری های روده ای و یبوست و در صورت درمان نشدن موجب مرگ طوطی برزیلی خواهد شد.

۶ . تغذیه صحیح طوطی برزیلی
تغذیه صحیح از موارد بسیار مهم در پرورش و جفت گیری در طوطی برزیلی در دوران قبل از جفت گیری و زمان جوجه کشی می باشد. شما پرورش دهندگان می توانید برای تامین ویتامین، املاح معدنی، پروتئین های مورد نیاز بدن طوطی برزیلی، از مواد غذایی زیر در برنامه غذایی او استفاده کنید.

تخم کتان و ارزن درشت سفید و قرمز، تخم ارزن را دو برابر دانه های دیگر استفاده شود. تخم کلم، تخم شلغم، تخم گشنیز، تخمه آفتاب گردان خام و بدون نمک (مشکی اطراف سفید یا قهوه ای) از تخمه آفتابگردانی که در مصارف خانگی استفاده می شود هرگز استفاده نکنید. در مصرف تخمه آفتابگردان زیاده روی نکنید و غذای اصلی کوتوله برزیلی قرار ندهید. تخمه آفتابگردان سرشار از چربی می باشد و با مصرف زیادی طوطی برزیلی چاق می شود و چربی اطراف کبد پرنده را می گیرد و به کبد او آسیب می رساند. که در صورت درمان نشدن منجر به مرگ پرنده خواهد شد.

سویا، گردو و فندق و بادام زمینی (به علت چربی زیاد گردو، فندوق و بادام زمینی پودر شده و به مقدار خیلی کم استفاده کنید).

کف دریا (در زمان جوجه کشی و قبل از جوجه کشی از طوطی برزیلی برای بسته شدن پوسته ی تخم، تخم به کلسیم نیاز دارد و همچنین برای تامین کلسیم استخوان های بدن طوطی برزیلی نیازمند مواد غذایی که دارای کلسیم هستند می باشند).

از سبزیجاتی مثل شاهی، اسفناج، کرفس، خیار، لوبیا سبز، کدو تنبل خام پخته، کاهو( کاهو به مقدار کم در هفته یکبار توصیه می شود)، انواع کدو پخته بدون نمک و ادویه، ذرت تازه خام و پخته( از کنسرو های آماده ی ذرت برای تغذیه طوطی برزیلی استفاده نکنید زیرا دارای نمک و ادویه جات هستند)، سیب زمینی آب پز شده، کلم بروکلی، جعفری( سبزیجات را تمیز بشویید و ضدعفونی کنید و رطوبت روی سبزیجات را خشک کنید زیرا داشتن رطوبت سبب عفونت روده ای طوطی برزیلی می شود).

میوه هایی نظیر گیلاس، موز، تمشک، نارنگی، انار، هلو، هویج، سیب، انگور( هسته ی میوه ها را از قبل جدا کنید، هسته ی میوه سیب و غیره برای طوطی بریزیلی سمی می باشد).

فواید میوه جات در رژیم غذایی طوطیسانان

عدس، لوبیا، چنددانه، ماش، گندم، نخود( این حبوبات را به صورت خیس خورده، جوانه زده و پخته شده برای طوطی برزیلی استفاده کنید).

از دادن غذاهای سمی و مضر خودداری کنید. این غذاها شامل: نوشابه، دلستر، کاکائوها، شکلات ها، سیب زمینی خام، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی، مشروبات الکلی، ریواس، آووکادو، انواع شیرینی جات، بیسکویت ها، کیک ها، روغن، شکر، نمک، برگ گیاه خانگی دیفن باخیا و از دادن دانه سیب که سمی می باشد به طوطی برزیلی خودداری کنید.

دادن غذای تخم مرغی در دوران آماده سازی طوطی برزیلی هفته ای بیشتر از دو بار توصیه نمی شود. در زمان تخم گذاری تخم مرغ را قطع کنید. در زمان به دنیا آمدن جوجه ها از غذای نرم مثل تخم مرغ آب پز استفاده کنید.

۷ . نور، دما، رطوبت
سالن پرورشی باید دارای نور کافی و طبیعی باشد، می توانید از نورهای مصنوعی هم استفاده کنید. از سرما و گرما طوطی برزیلی ها محفوظ باشند. طوطی برزیلی ها در برابر باد کولر به صورت مستقیم قرار نگیرند. دما و رطوبت پایین و سرد، بالا خیلی گرم نشود.

بیشتر بخوانید:

تولک رفتن یا پرریزی عروس هلندی

دلایل گاز گرفتن طوطیسانان چیست

فواید میوه جات در رژیم غذایی طوطیسانان

عوامل پرکنی در طوطیسان

بهترین رژیم غذایی برای فنچ ها چیست ؟

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: