طلاپت
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

طوطی ها چه صداهایی تولید میکنند؟

طلا پتی های عزیز

تا انتهای این مقاله مارا همراهی کنید تا درمورد توانایی طوطیها در تقلیدصدا برای شما توضیح دهیم.

طوطی‌ها توانایی تقلید صداهای مختلفی را دارند. آنها می‌توانند صدای انسان، حیوانات دیگر و حتی وسایل الکترونیکی را تقلید کنند. برخی از گونه‌های طوطی مانند طوطی‌های سخنگو می‌توانند کلمات و جملات پیچیده را تقلید کنند.

بیشتر بخوانید: علت سروصدای طوطی برزیلی

صداهایی که طوطی‌ها تولید می‌کنند، بسته به گونه‌شان متفاوت است. برخی از گونه‌های طوطی مانند طوطی‌های مکاو صدای بلند و واضحی تولید می‌کنند. سایر گونه‌ها مانند طوطی‌های کاسکو صدایی نرم‌تر و زیرتر دارند.

بیشتر بخوانید: علت رشد بیش از حد منقار طوطی چیست؟

طوطی‌ها از صداهایی که تولید می‌کنند برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند. آنها از صدا برای برقراری ارتباط با یکدیگر، جذب جفت و حتی هشدار دادن به خطر استفاده می‌کنند.

در اینجا برخی از صداهایی که طوطی‌ها تولید می‌کنند آورده شده است:

صدای آواز: طوطی‌ها برای جذب جفت و اعلام قلمرو خود آواز می‌خوانند.
صدای جیغ: طوطی‌ها برای هشدار دادن به خطر یا نشان دادن نارضایتی خود جیغ می‌زنند.
صدای تقلید: طوطی‌ها می‌توانند صدای انسان، حیوانات دیگر و حتی وسایل الکترونیکی را تقلید کنند.
طوطی‌های سخنگو توانایی تقلید کلمات و جملات پیچیده را دارند. آنها این توانایی را از طریق آموزش و تعامل با انسان‌ها به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید: عروس هلندی و مشکلات تخم مستی

طوطی‌ها حیوانات اجتماعی هستند و از تعامل با انسان‌ها لذت می‌برند. اگر قصد دارید یک طوطی سخنگو را به عنوان حیوان خانگی داشته باشید، باید زمان کافی برای آموزش و تعامل با آن داشته باشید.

چگونه طوطی‌ها می‌توانند مانند انسان صحبت کنند؟

چون که پرندگان لب و دندان ندارند و بینی آن‌ها تماما با بینی انسان‌ها متفاوت است اما آن‌ها از لب و منقار خود برای ایجاد صدای نزدیک به انسان کمک می‌گیرند.

محققان کشف کرده‌اند که طوطی زبانش را به عقب و جلو می‌برد و منقارش را به صورت تنظیم می‌کند تا صدایش تغییر کند.تا امروز تنها پرنده‌ای که قادر به حرکت و چرخش زبان است و اصواتش به تولید صداهای معناداری مانند انسان منجر شود، طوطی است.طوطی پرنده اجتماعی است و وقتی از طبیعت خود بریده می‌شود و با انسان زندگی می‌کند قادر است از توانایی حنجره خود استفاده کرده و با تقلید از انسان‌ها، به ترانه خواندن و حرف زدن بپردازد.

اما پرندگان خاصیت بدنی دارند که انسان‌ها فاقد آن هستند و آن هم،دو لوله حنجره مستقل در گلویشان است که به آن “سیرینکس”می‌گویند و به معنی عضو خواندن پرنده است.

بیشتر بخوانید: دلایل ورم روده و درمان آن

در انسان و پرندگان قسمت درونی سیستم تنفسی به مانند یک‌ چوب دوشاخه رو به پایین است که قسمت پایین شش‌ها و قسمت بالا لوله تنفسی قرار دارد.در انسان، قسمت صدایی در بالای لوله تنفسی قرار دارد که آن مجاری مخصوصا ایجاد صداهای معنادار است و انسان‌ها با جنباندن لب و دهان تولید صدا می‌کنند.برخلاف انسان، عضو خواندن در پرندگان زیر قسمت لوله تنفسی قرار دارد و همانند انسان هنگام چرخش هوا در این لوله قادر به کنترل ماهیچه‌های سیرینکس می‌شوند و تولید صدا می‌کنند.

صدای طوطی مستقیم از سینه‌ بیرون می‌آید و بعد با بلند و یا خم کردن گردن و باز و بسته کردن منقار تولید آواز می‌کند.دیگر پرندگان بخشی از این کارها را از طریق سیرانکس انجام می‌دهند.اما بحث قابل توجه آن است که طوطی می‌تواند به تقلید از انسان بپردازد.طوطی به صورت طبیعی قادر به ارتباط با انسان‌ها هستند.در ابتدا مغزشان همراه با حرف زدن بسته می‌شود و هنگام بیرون آمدن تخم مستقیم یاد می‌گیرد و اطلاعات از اطرافش را پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش سخنگو کردن طوطی

اما طوطی چگونه می‌تواند مانند انسان صداهای مختلف ایجاد کند؟

حرف زدن کار آسانی نیست و ادا کردن کلمات شیو‌ه‌های مختلفی دارد.برای نمونه واژه‌هایی که هنگام تلفظ باید نفس حبس شود و سپس با فشار زبان به بیرون رانده شوند مانند واژه‌های(پ،ت،ک) کار سختی است و هیچ جنبنده دیگری تا به امروز قادر به آن نبوده است.اما طوطی نشان داده با کنترل تونل حلقوی خود به خوبی آن‌ها را کنترل کرده و واژه ها را تکرار می‌کند.

در تلفظ واژه‌هایی که نیاز به حرکت لب دارد،طوطی از تکنیکی استفاده می‌کند که به آن حرف زدن با گلو گفته می‌شود‌.این تکنیک مانند جمع و خالی کردن لوله تنفسی و عارق زدن غیر ارادی برای خارج کردن حروف صدادار است که نیازمند استفاده از لب و زبان است و طوطی به خوبی از آن بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید:

انتخاب اسم پیشنهادی برای طوطی

همه چیز در مورد جوجه عروس هلندی سرلاکی

آموزش رام و دستی کردن طوطیسانان

علائم بیماری در طوطیسانان

بیماری PBFD (ایدز پرندگان) یا فساد پر

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: