طلاپت

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آموزش حمام طوطی برزیلی

دسته بندی :مجله پرندگان, مراقبت و نگهداری 21 مرداد 1402 طلاپت 241

همراهان طلاپت، امروز با نکات مهم و اموزش های لازم حمام طوطی برزیلی همراه ما باشید.

طوطی برزیلی یا طوطی کوتوله همانند سایر انواع طوطی سانان علاقه زیادی به حمام کردن دارد و این کار باعث میشود تا پر و بال پرنده همیشه تمیز و بهداشتی باشد و صاحب پرنده نیز باید تلاش کند تا شرایط مناسب حمام کردن پرنده را فراهم کند. طوطی کوتوله بزیلی در شرایط آب و هوایی معتدل هفته ای دوبار نیاز به حمام دارد و در هوای گرم تابستان باید روزی یک بار حمام کند.

از جمله فواید حمام کردن تمیز کردن پر و بال از گرد و غبار و سایر آلودگی ها و درخشان و براق شدن آنها می باشد ضمناً حمام کردن باعث میشود که زیر بال طوطی که ممکن است به دلایلی کثیف شده باشد، تمیز گردد همچنین حمام کردن رطوبت پرها را تأمین می کند و این امر برای مقابله با گرمای شدید تابستان ضروری است. طوطی برزیلی با حمام کردن در حقیقت دمای بدن خود را تنظیم نموده و حرارت اضافی بدن را دفع می کند. یکی از نشانه های نیاز پرنده به حمام کردن این است که پرنده بر اثر حرارت بیش از حد محیط و همچنین بالا رفتن دمای بدن دهان خود را باز نگه میدارد که با مشاهده این کار باید شرایط مناسب حمام کردن را برای پرنده فراهم کرد.

پیشنهاد مطالعه: همه چیز درباره ی سینه کاردی پرندگان زینتی و طوطیسانان

برای حمام کردن طوطی کوتوله برزیلی یا همان مرغ عشق فیشر باید از ظروف کوچک مناسب استفاده کرد که کف آن طوری باشد که پای پرنده لیز نخورد و میزان آب در آن به حدی باشد که پرنده در آن غرق نشود. پرنده معمولاً دوست دارد که سر خود را وارد ظرف نماید و سر و گردن خود را خیس کند.

قابل ذکر است که به محض گذاشتن ظرف مخصوصی حمام در برابر او پرنده شروع به آب تنی خواهد کرد. البته گاهی اوقات دیده شده که پرنده به علت ترس از آب، از حمام کردن خودداری می کند و این حالت بیشتر در پرنده های نر مشاهده می گردد. معمولاً چنین پرنده هایی احتیاج به وقت دارند تا به تدریج با حمام کردن آشنا شده و بدان عادت کنند. در چنین حالتی اگر پرنده دیگری را ببینند که حمام می کند ممکن است که سریع تر بدان کار علاقه مند شوند.

. همچنین بازی صاحب پرنده با آب هم می تواند پرنده را به حمام کردن تحریک کند. چنانچه پرنده پس از مدتی همچنان از نزدیک شدن به ظرف آب امتناع باید به تدریج و به صورت ملایم و آرام بدن او را با آب پاش های دستی خیس کرد تا به تدریج به استحمام عادت کند و باید توجه داشت که این کار به ملایمت صورت گیرد تا پرنده نترسد و از این کار متنفر نشود.

ذرات آب باید به صورت غیر مستقیم و به آرامی کامل بر بدن پرنده پاشیده شود و از پاشیدن ذرات آب بر روی چشمها، گوشها و سوراخهای بینی پرنده خودداری شود زیرا که ممکن است به سرماخوردگی و یا التهاب ریه پرنده منجر شود مخصوصاً اگر پرنده بعداً در معرض هوای سرد قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه:خواص سرکه سیب برای طوطی

بهتر است که دمای آب را قبل از حمام کردن پرنده مورد آزمایش قرار گیرد تا آب مورد نظر چندان سرد نباشد که منجر به بیماری پرنده شود. آب مصرفی باید تمیز، شفاف و عاری از هرگونه آلودگی باشد.

مناسبترین وقت برای حمام کردن، روزهای گرم و آفتابی است و بهترین ساعت، میانه روز است و هرچه به ظهر نزدیک شود برای حمام کردن مناسب تر است و بدترین وقت برای حمام کردن غروب و شبها است زیرا که در این حالت پرنده فرصت کافی برای خشک کردن پر و بال خود نخواهد داشت و ممکن است که با پر و بال خیس بخوابد.

در هنگام حمام کردن ممکن است که شاهد لرزش عضلات سینه پرنده باشیم که این امر باعث نگرانی نخواهد بود زیرا که این امری طبیعی بوده و به علت انقباض و انبساط عضلات سینه روی می دهد.

امیدواریم که این مطلب برای شما طلاپتی های عزیز مفید بوده باشد. شما میتوانید تجربیات خودتان را در زیر این مطلب به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد مطالعه:

آموزش رام و دستی کردن طوطیسانان

7 راهکار موثر برای جفت شدن کوتوله برزیلی

تولک رفتن یا پرریزی عروس هلندی

علائم بیماری در طوطیسانان

بیماری PBFD (ایدز پرندگان) یا فساد پر

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: