طلاپت

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بیماری عفونت روده عروس هلندی

طلاپتی های عزیز.

ممکن است عروس هلندی و سایر پرندگان ریز جثه به بیماری گوارشی ورم روده مبتلا شوند. این بیماری به دلیل عفونت داخلی اتفاق می افتد و به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه مقاله طلاپت به بررسی این دلایل می پردازیم و روش درمان متفاوتی را برای شما توضیح می دهیم.

عفونت روده عروس هلندی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که ممکن است عروس های هلندی حداقل یک بار هم که شده در طول زندگی‌ شان آن را تجربه کنند.

این بیماری بسیار خطرناک و نگران کننده است و به هیچ عنوان نباید ساده انگاشته شود‌. عروس هلندی همانند سایر پرنده ها و سایر حیوانات ممکن است که در اثر تغذیه ی نادرست، روند زندگی نامناسب و عدم نگهداری صحیح دچار بیماری‌ های مختلف شود. که یکی از این بیماری ها عفونت روده می باشد و خطر بسیار زیادی دارد.

در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و درمان آن آغاز نشود، باعث می شود که در جفت گیری پرنده تاثیر منفی اتفاق بیفتد و پرنده با مشکل مواجه خواهد شد‌.

این بیماری بر اثر دلایل مختلفی ایجاد می شود ممکن است که از تغذیه نامناسب پرنده بوده باشد یا محیط قفس آلودگی بالایی داشته باشد.

در هر صورت وقتی که پرنده غذا ها و دانه هایی که به گرد و خاک ذرات آلوده و میکروبی و مدفوع آغشته شده‌ اند آن را بخورد به این بیماری دچار خواهد شد.

علاوه بر این موارد، کاهش ناگهانی و افزایش ناگهانی دمای قفس پرنده هم می تواند عفونت روده را به دنبال داشته باشد و این موضوع باعث شده است تا همواره به این مسئله اشاره داشته باشیم که سعی کنید دمای قفس عروس هلندی را متعادل نگه دارید. نه تنها عفونت روده ای، بلکه بیماری‌ های متعدد دیگری در اثر همین بالا پایین شدن ناگهانی دمای قفس پرنده اتفاق می‌ افتند.

علائم عفونت روده

برای اینکه متوجه شوید آیا عروس هلندی شما به عفونت روده مبتلا شده است یا خیر، باید با علائم عفونت روده عروس هلندی آشنا شوید. تا با مشاهده ی این علائم به این مسئله شک کنید که احتمال بروز این بیماری وجود دارد و سریع پرنده خود را به دامپزشک نشان دهید. تا دامپزشک بعد از معاینه درمان های لازم را انجام دهد.

علائم این بیماری در بدن عروس هلندی عبارتند از:

  1. مدفوع آبکی و سبز رنگ
  2. دفع مدفوع با فشار و درد زیاد
  3. تنفس نامنظم و بریده بریده
  4. احساس تنگی نفس
  5. نفس کشیدن با دهان نیمه باز
  6. احساس صدای خس در سینه پرنده
  7. کاهش اشتهای پرنده

اگر با هرکدام یا چند مورد از این علائم رو به رو شدید، سریعا پرنده ی خود را به یک دامپزشک ماهر و باتجربه نشان دهید. زیرا هر چقدر عفونت روده طولانی‌ تر شود، بدن پرنده آسیب بیشتری از این بیماری خواهد دید.

علت ایجاد ورم روده در پرندگان

  1. استفاده از دان و تخمه ی آلوده
  2. آب آلوده
  3. تغذیه نامناسب
  4. عدم رعایت بهداشت
  5. انتقال از والدین

استفاده از دان تخمه آلوده: باید برای ضدعفونی کردن ارزن و کتان از جرمی ساید پرنده استفاده شود و برای دانه‌های ریزتر تخمه بوسیله‌ی نانوسیل یا نانوبیوساید یا پودر موندپروپ استفاده شود.

آب آلوده: آب یکی از بهترین عوامل ایجاد ورم روده در جوجه و والدین می‌باشد که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است حتماً از آب تصفیه شده یا آب جوشیده سرد شده استفاده کرد.

نکته: حتما جای ظرف آب والدین بهتر است هر ۱۲ساعت یا ۲۴ ساعت با دست و فرچه کاملاً شسته شود و آب داخل آن عوض شود.

تغذیه نامناسب: ضدعفونی نکردن انواع سبزیجات، میوه‌جات، صیفیجات و… استفاده از سبزیجات مرطوب، استفاده کردن تفاله هویچ با آب هویچ که حتماً بعد از رنده کردن هویج باید آن را داخل پارچه‌ای بریزید و آب آن را بگیرید و خالی تفاله را به پرنده دهید.

نکته: در ضمن سبزیجات و صیفی جات را حتما با جرمی ساید یا سرکه سیب ضدعفونی کنید.

رعایت نکردن بهداشت: حتماً جای دان، ظروف آب، نشیمن‌ها، قفس عروس هلندی و کلیه ی لوازم را با جرمی ساید یا نانوبیوساید ضدعفونی کنید.

انتقال از والدین (جفت ها):

این اتفاق به دو روش صورت می گیرد:

از طریق عامل وراثت که معمولاً از نطفه انتقال می ‌یابد.
از طریق غذادادن والدین به جوجه‌ ها
نکته: اغلب اوقات وقتی یکی از جوجه ‌ها درگیر ورم روده باشد بقیه جوجه‌ ها نیز درگیر آن می‌ باشند فقط ممکن است دیگر جوجه‌ ها علائم را کمی دیرتر نشان دهند.

پیشنهاد مطالعه:

همه چیز در مورد جوجه عروس هلندی سرلاکی

چطور عروس هلندی شاد و سرحال و سلامتی داشته باشیم؟

7 راهکار موثر برای جفت شدن کوتوله برزیلی

تولک رفتن یا پرریزی عروس هلندی

پیشگیری از ورم روده در جوجه ‌ها و پاکسازی والدین

راه حل اول:
بهتراین است که هر۶ماه یکبار و یا هر دوره قبل از تکثیر برای جفت ‌هایی که جوجه مشکل دار (مثلاً ورم روده) می ‌دهند یا جفت هایی که حتی جوجه بیمار و مشکل دار نمی‌دهند پاکسازی انجام شود.

نکته: جفت‌هایی که تازه خریداری می شوند را حتماً قبل از ورود به مجموعه یا قراردادن کنار دیگر پرندگان در خانه حتماً باید دو هفته قرنطینه کرد و جزو واجبات است.

راه حل دوم:
بهتر این است که هفته‌ی اول جابجایی کاری جفت‌ های تهیه شده‌ نداشته باشیم و در ابتدای هفته‌ ی دوم شروع به چک کردن فضله پرندگان کنیم اگر شکل خاصی نداشت می‌ توان پاکسازی را شروع کرد.

راه حل سوم:
نکته‌ی بسیار مهم این است که در دوره‌ هایی که جفت ها دم تخم هستند یا جوجه دارند به هیچ عنوان پاکسازی انجام نشود.

دارو‌هایی که می‌توان برای دوره پاکسازی تهیه کرد:

  1. فوزباک
  2. تایلوزین
  3. تریکوپلاس
  4. TNT
  5. گامبو رانفید

درمان ورم روده عروس هلندی سرلاکی و روش استفاده از دارو‌ها برای دوره پاکسازی

اگر از فوزباک برای پاکسازی استفاده می کنید باید اندازه یک عدس از دارو را داخل ۱۰۰ سی ‌سی آب بریزید و به مدت ۸ الی ۱۰ روز در اختیار جفت‌ ها قرار دهید بعد از مصرف و این دوره استفاده از دارو به مدت ۷روز پروبیوتیک در اختیار جفت ها قراردهید.

نکته: دستور مصرف تریکوپلاس، تی ان تی و گامبونیز مانند فوزباک می باشد.

اگر برای دوره پاکسازی از تایلوزین ۵٪ استفاده می کنید به اندازه ۵ قطره از دارو را با یک سرانگشت عسل و ۱۰۰ سی‌ سی آب مخلوط کنید و به مدت ۷ روز در اختیار پرنده قرار دهید و بعد از آن به مدت ۷ روز پروبیوتیک در اختیار پرنده قرار دهید.

نکته: اگر تایلوزین ۲۰٪ هم استفاده می کنید بازهم به روش بالا عمل کنید.

اگر از فوزباک برای پاکسازی استفاده می کنید باید اندازه یک عدس از دارو را داخل ۱۰۰ سی ‌سی آب بریزید و به مدت ۸ الی ۱۰ روز در اختیار جفت‌ ها قرار دهید بعد از مصرف و این دوره استفاده از دارو به مدت ۷روز پروبیوتیک در اختیار جفت ها قراردهید.

نکته: دستور مصرف تریکوپلاس، تی ان تی و گامبونیز مانند فوزباک می باشد.

اگر برای دوره پاکسازی از تایلوزین ۵٪ استفاده می کنید به اندازه ۵ قطره از دارو را با یک سرانگشت عسل و ۱۰۰ سی‌ سی آب مخلوط کنید و به مدت ۷ روز در اختیار پرنده قرار دهید و بعد از آن به مدت ۷ روز پروبیوتیک در اختیار پرنده قرار دهید.

نکته: اگر تایلوزین ۲۰٪ هم استفاده می کنید بازهم به روش بالا عمل کنید.

۴ نکته کلیدی که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد

عسل در آب باعث بالا رفتن غلظت آب شده و باعث حل شدن تایلوزین در آب می شود.
هیچوقت و به هیچ عنوان داروها مثل تایلوزین را به صورت مستقیم در اختیار پرنده قرار ندهید.
حتما باید به این نکته توجه داشت که به پرنده‌هایی که در دوره جفت گیری یا جوجه داری هستند به هیچ‌عنوان دوره پاکسازی ندهید.
بعد از دوره پاکسازی و پروبیوتیک به مدت یک هفته فقط آب خالی در اختیار پرنده قرار دهید.( منظور ظرف آب پرنده است) و بعد از یک هفته مکمل‌ های مدنظر خود را مثل مولتی ویتامین‌ها (موتاپیت، فرتی‌ دییت، امنی ویت، بیوتن، سیکمیلپس و…) نطفه ساز‌ها مثل (کپسول ای و اس، آ دی ۳ ای و…) را در اختیار پرنده قرار دهید.

بهترین دمایی که می توانید برای قفس عروس هلندی در نظر داشته باشید، ۳۰ درجه ی سانتی گراد می باشد و بهتر است که دما از این میزان بیشتر یا کم تر نشود.
تمام مکمل ‌ها، مولتی ویتامین‌ ها، نطفه سازها به صورت مایع و پودر از برندها و مارک‌ های معتبر اروپایی و آمریکایی در فروشگاه طلاپت موجود است. از طریق سایت (دارای لوگو اینماد) با درگاه امن خرید آسان، امن و سریع را در مجموعه طلاپت تجربه کنید.

طلاپتی های عزیز شما هم میتوانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبطی که میتوانید در طلاپت جست و جو و مطالعه کنید:

همه چیز درباره ی سینه کاردی پرندگان زینتی و طوطیسانان

لیست مواد غذایی طبع سرد برای طوطیسانان

بیماری PBFD (ایدز پرندگان) یا فساد پر

همه چیز در مورد جوجه عروس هلندی سرلاکی

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: