طلاپت
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

علت استفراغ پرندگان زینتی

دسته بندی :مجله پرندگان, مراقبت و نگهداری 8 فروردین 1403 طلاپت 37

استفراغ در پرندگان یک پدیده ای ناخواسته است که باید سریعا علت بروز آن بررسی شود. اگر به تازگی پرنده شما به ناگه با تکان دادن سر خود و لرزش ناگهانی استفراغ کرده و شما از علت وقوع این رفتار بی خبرید این مقاله از طلا پت مختص شما است تا علاوه بر بررسی عوامل مختلف اقدام به درمان پرنده خود کنید.

تفاوت استفراغ و برگشت غذا در پرندگان چیست؟

برگشت غذا و استفراغ در پرندگان دو مقوله جدا از هم هستند، در یک تعریف کلی میتوان گفت استفراغ خروج حجم بالای غذای خورده شده توسط پرنده از چینه دان یا سنگدان و روده است که ناگهان با حالت پرتابی رخ می‌دهد و نشانگر وجود اختلال در سیستم گوارشی است و میتواند دلایل حاد دیگری نیز داشته باشد. اما برگشت غذا در واقع بیرون دادن مقدار کمی غذا از دهان است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل “گاز گرفتن طوطی‌”

برگشت غذا اغلب یک مشکل رفتاری است و به عنوان مثال پرنده نر هنگام جفت گیری یا زمانی که تحریک شده این عمل را انجام میدهد.

دلایل استفراغ در پرندگان

استفراغ از علائمی است که معمولا در پرندگان دیده می‌شود و علت وقوع آن به دلایلی مختلفی بستگی دارد که میتوان به بیماری های گوارشی، انگلی، عفونی، قارچی، ویروسی، سیستم عصبی و متابولیک و مسمومیت اشاره کرد، همچنین می توان بیماری های مسری در پرندگان را عاملی برای استفراغ دانست. این عمل اغلب با بیرون راندن محتویات داخل مری و معده به شکل کامل صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: علت جیغ زدن عروس هلندی

شناخت هر یک از این علائم میتواند در درمان پرنده و تشخیص نوع بیماری موثر باشد. بی حالی، ظاهری خشن و یا ژولیده، فضله سبز آبکی، انقباض، تشنج، جمع کردن سر زیر بال، درد و ناراحتی، بی اشتهایی، وجود خون در مدفوع علی الخصوص خون قیر مانند و در نهایت مرگ ناگهانی در پس آن نشان دهنده بیمار بودن پرنده است. در صورت بروز این علائم سریعا پرنده را به دامپزشک برسانید.

تغییر در رژیم غذایی و نحوه نادرست تغذیه

تغییر در تغذیه منجر به بروز اختلالاتی در بدن پرنده می‌شود. بدین منوال افزایش و یا کاهش پروتئین و ویتامین جیره، پرخوری، افزایش بیش از حد آهن در بدن پرنده، آلرژی و تغییر ناگهانی غذا و همچنین نگهداری غذا و دارو در شرایط نامناسب بدون تعیین درست دز آن همگی منجر به پدید آمدن استفراغ در پرنده می‌شود.

همچنین سوختگی چینه دان با دادن غذای داغ هنگام سرلاک دادن، سرد و آبکی بودن سرلاک و گرفته شدن از تغذیه مادری میتواند در مبحث تغذیه منجر به استفراغ شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای مسافرت با طوطی

توصیه های درمانی

میوه هایی که در اختیار پرنده قرار می‌دهید را هر روز عوض کنید، از دادن غذایی که گمان می‌کنید فاسد است به پرنده خودداری کنید و جیره مورد مصرف را به صورت آنی تغییر ندهید.

واکنش های دارویی

بعضی از پرندگان با مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیک دار نظیر داکسی سایکلین، پلی میکسین B، تری متوپریم و سولفادیازین، سولفادی متوکسین و انروفلوکساسین و یا داروهای ضد انگلی همچون فنبندازول، پرازیکوانتل همچنین داروهای ضد قارچی همانند فلوکونازول، ایتراکونازول یا کتوکونازول استفراغ در آنها نمود پیدا می‌کند.

نکته: هنگامی که پرنده بعد از مصرف داروهای ذکر شده استفراغ میکند سریعا آن ها را قطع کنید و با دامپزشک مشورت کنید.

مسمومیت

پرندگانی که در شیوه نگهداری آنها توجه کافی صورت نمی گیرد و در ارتباط با فلزات سنگینی همچون آرسنیک، مس، سرب و روی هستند و در مجاورت آنها از حشره کش های کاربامات، لیندن، ارگانوفسفات و آرسنیک استفاده میشود با مسموم کردن پرنده زمینه را برای استفراغ آن پدید می آورند.

بیشتر بخوانید: طوطی ها چه صداهایی تولید میکنند؟

پیشگیری

در این راستا هنگام خریداری قفس حتما جنس آن را مد نظر قرار دهید تا پرنده با ارتباط مستقیم و همیشگی با آن دچار مسمومیت نشود. همچنین از خرید اسباب بازی هایی که توسط این فلزات سنگین ساخته شده اند برای آنها بپرهیزید.

درمان استفراغ پرندگان

جهت درمان استفراغ میتوانید با تجویز دامپزشک برای بهبودی پرنده خود از داروهای ضد باکتریایی و ضد قارچی استفاده کنید و با مشاوره گرفتن از متخصص جیره نویس رژیم غذایی مطلوبی را برای آن انتخاب کنید. همچنین درمان موثری را برای بیماری های پرنده در پیش گرفته و جسم خارجی و یا تومور اگر عامل انسداد بوده را به زودی توسط آندوسکوپی بردارید تا به تدریج پرنده به حال مناسبی دست یابد.

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای فنچ ها چیست ؟

بالا آوردن عروس هلندی، شاه طوطی، کاسکو، ملنگو و مرغ عشق

تمامی دلایلی که از ابتدای مقاله نوشته شد می تواند علت استفراغ پرنده عروس هلندی، شاه طوطی، کاسکو و ملنگو، مرغ عشق و… باشد. عفونت های انگلی و قارچی موجب التهاب در دهان، مری و چینه دان پرنده می‌شود و در نهایت پرنده استفراغ میکند.

پرنده ای که مشکل تیروئید دارد، بلع، استفراغ و تنفس را به سختی انجام میدهد. اگر پرنده شما ظاهری سالم دارد و استفراغ در او نمود پیدا کرده میتوان به عنوان اختلالات عصبی از آن یاد کرد. تقریبا همه پرندگان نام برده شده برای درمان نیاز به آزمایش های تشخیصی دقیق دارند.

سخن آخر

بی توجهی به استفراغ پرنده نه تنها کمکی به درمان آن نخواهد کرد بلکه منجر به تلف شدن آن خواهد شد. در صورت مشاهده علائمی که در ابتدای مقاله درج شده سریعا پرنده را به دامپزشک برسانید و از درمان خودسرانه آن بپرهیزید.

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: