طلاپت

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

32 نکته جالب در مورد گربه ها که ممکن است ندانید…

دسته بندی :تغذیه و نگهداری, مجله گربه 7 خرداد 1402 طلاپت 359
نگهداری گربه

۱. به طور متوسط گربه ها دو سوم روز را می خوابند. این یعنی یک گربه ۹ ساله فقط ۳ سال از زندگی اش را بیدار بوده است!

۲. گربه ها برخلاف سگ ها طعم شیرینی را احساس نمی کنند. دانشمندان بر این باورند که این به خاطر جهشی است که در گیرنده طعم های اصلی آنها رخ داده است.

۳. گربه های ماده اغلب راست پنجه و گربه های نر اغلب چپ پنجه هستند. جالب است که در دنیا حدود ۱۰ درصد انسان چپ دست وجود دارد که اغلب آنها مرد هستند.

۴. گربه ها نمی توانند به صورت مستقیم و از طرف سرشان از درخت پایین بیایند زیرا پنجه هایشان همه در یک جهت قرار گرفته اند. برای پایین آمدن از درخت گربه ها باید برعکس پایین بیایند.

۵. گربه ها حدود ۱۰۰ صدای مختلف ایجاد می کنند. در حالی که سگها فقط می توانند ۱۰ صدا تولید کنند.

۶. مغز گربه ها بیشتر به مغز انسانها شباهت دارد تا مغز سگها. هم انسانها و هم گربه ها بخش های مشابهی در مغزشان دارند که مسئول احساسات است

۷. بیش از ۵۰۰ میلیون گربه خانگی در ۴۰ نژاد مختلف و شناخته شده در دنیا وجود دارد.

۸. اگرچه تصور میشد مصریان باستان اولین قومی بودند که به اهلی کردن گربه ها پرداخته اند، اما به تازگی قدیمی ترین گربه خانگی را در مقبرهای ۹۵۰۰ ساله در قبرس یافته اند.

۹. در دوران تفتیش عقاید در اسپانیا، پاپ هشتم گربه ها را شیطان دانست و به همین دلیل هزاران گربه را نابود کردند. البته باید بدانید که این کار برایشان عقوبت سنگینی داشت؛ نابودی گربه ها جمعیت موش ها را به شدت افزایش داد و دوران «مرگ سیاه» یا طاعون سیاه در آنجا آغاز شد.

۱۰. گربه ها محبوب ترین حیوان خانگی در شمال آمریکا هستند، در مقایسه با ۶۳ میلیون سگی که آنجا نگهداری می شوند، ۷۳ میلیون گربه خانگی وجود دارد. بیش از ۳۰ درصد از خانواده های آمریکای شمالی گربه دارند.

۱۱. اولین گربه ای که به فضا رفت، گربه فضانوردی به اسم «فلیست» بود. کشور فرانسه در سال ۱۹۶۳ این گربه را به فضا پرتاب کرد. الکترودهایی که در مغز او کار گذاشته شده بود، سیگنالهای عصبی را به زمین می فرستاد. او از این سفر جان سالم به در برد.

۱۲. براساس یک افسانه عبری، نوح برای اینکه موشها تمام ذخایر غذایی انبار شده در کشتی را نخورند، به درگاه خداوند دعا کرد. خدا نیز در جواب، شیر را به عطسه انداخت تا گربه ای از دهانش بیرون بپرد و با موشها مقابله کند.

۱۳. شنوایی گربه ها از سگها بهتر است. یک گربه می تواند صداهایی را با فرکانسی حدود دو اکتا و بالاتر از انسان بشنود.

۱۴. یک گربه می تواند با یک جهش، بیش از پنج برابر قد خود بپرد.

۱۵. گربه ای که خود را با بدن انسان تماس می دهد، نه تنها می خواهد محبتش را نشان بدهد، بلکه قصد دارد با استفاده از غدد تولید بویی که در صورتش وجود دارد، قلمروی خود را نیز تعیین کند. گربه ها در دم و پنجه هایشان هم غدد تولید بو دارند.

۱۶. زمانی که در مصر باستان یک گربه خانگی می مرد، اعضای خانواده با تراشیدن ابروهایشان عزاداری می کردند. همچنین باید مراسم بزرگداشتی برایش می گرفتند و سینه می زدند. گربه مومیایی میشد و ماسکی چوبی روی صورتش قرار می گرفت و در مقبره خانوادگی دفن می شد.

۱۷. در سال ۱۸۸۸ بیش از ۳۰۰ هزار گربه مومیایی شده در قبرستان مصر کشف شد. کشاورزان از این اجساد به عنوان کود استفاده کردند.

۱۸. بیشتر گربه های باردار بین یک تا ۹ گربه به دنیا می آورند. بیشترین تعداد گربه ای که در طول یک دوره بارداری از یک مادر متولد شد، ۱۹ عدد بوده که ۱۵تای آنها زنده ماندند.

۱۹. قاچاق گربه از مصر باستان جرم بوده و مجازات آن مرگ است. البته دلالهای فنیقی در نهایت موفق شدند گربه هایی را به صورت قاچاق به آتن و دیگر شهرهای بزرگ ببرند و به بهای گزافی بفروشند.

۲۰. ببر سیبری بزرگترین گربه وحشی امروزی است. درازای این ببر حدود ۳/۶ متر است (اندازه یک خودروی معمولی) و تا ۳۱۷ کیلوگرم وزن دارد.

۲۱. کوچک ترین گربه وحشی امروزی، گربه پاسیاه است. گربه پاسیاه ماده کوچکتر از ۵۰ سانتی متر و کمتر از ۱/۲ کیلوگرم وزن دارد.

۲۲. بسیاری از مصریان الهه ای به نام «باست» را می پرستیدند که بدنی به شکل یک زن و سری به شکل گربه داشته است.

۲۳. در حالی که در بسیاری از نقاط اروپا و آمریکای شمالی گربه های سیاه را به بدیمنی نسبت می دهند، در انگلستان و استرالیا این موضوع دقیقا برعکس است و این گربه ها را نشانه خوش شانسی می دانند.

۲۴. برخی از گربه های سیامی به نظر لوچ می آیند! زیرا اعصاب نیمکره سمت چپ مغزشان به چشم راست و اعصاب نیمکره سمت راست مغز به چشم چپ می رود و این موضوع باعث دوبینی می شود. گربه هم برای اصلاح این دوبینی چشمانش را چپ می کند!

۲۵. قوه دید گربه ها هم از انسان بهتر و هم بدتر است. بهتر از این جهت که در تاریکی می توانند ببینند و بدتر به این دلیل که رنگ ها را مانند انسان تشخیص نمی دهند. دانشمندان معتقدند گربه ها چمن را به رنگ قرمز می بینند.

۲۶. دو گربه سیامی در سفارت هلند در روسیه به طور مرتب میو میو می کردند و دیواری را می خراشیدند. سرپرستان آنها فکر کردند که لانه موشی در آن دیوار قرار دارد و به همین دلیل آنجا را کندند ولی با میکروفون های جاسوسی روسیه مواجه شدند. گربه ها می توانستند صدای این دستگاه ها را در زمان روشن بودن بشنوند.

۲۷. نایاب ترین و گران ترین قهوه دنیا متعلق به اندونزی است؛ کشوری که زیستگاه لواک، نوعی گربه وحشی است. این گربه دانه های قهوه را می خورد و سپس از مدفوع این گربه، دانه های قهوه را برداشت می کنند، می شویند و تفت می دهند. هر یک کیلو قهوه «کوپی لواک» تقریبا به قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار فروخته می شود.

۲۸. تقریبا یک سوم گربه داران فکر می کنند گربه شان می تواند ذهنشان را بخواند.

۲۹. گربه می تواند با استفاده از ۳۲ عضله به کنترل گوشهایش بپردازد و حتی آنها را با زاویه ۱۸۰ درجه بچرخاند.

۳۰. گربه ها، برخلاف انسان در بدنشان غدد عرقی ندارند. این غدد فقط در کف پنجه هایشان قرار دارد.

۳۲. گربه ها حدود یک سوم از زمان بیداریشان را به تمیز کردن خودشان می پردازند.

بیشتر بخوانید:

مقدار غذای گربه در طول روز چقدر است؟

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

  1. بازتاب هاچرا گربه ها برای صاحبان خود هدیه می آورند؟ - طلا پت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: