طلاپت

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

مراقب‌های لازم نگهداری از گربه پس از عقیم سازی

طلا پتی های عزیز،مقاله ای که برای شما در نظر گرفته شد، پیرامون عقیم سازی گربه و رعایت نکاتی پس از عقیم سازی آن ها است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عقیم سازی که به عنوان تخمدان هیسترکتومی نیز شناخته می‌شود؛ یک روش رایج است که برای گربه‌های ماده انجام می‌شود. عقیم سازی در گربه‌های نر به معنای برداشتن بیضه‌ها خواهد بود. عقیم کردن گربه فواید زیادی دارد که شامل جلوگیری از عفونت‌های رحمی (پیومترا)، کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و بهبود تغییرات رفتاری هستند که می‌توانند در سیکل جفت گیری موثر باشند؛ اما در نظر گرفتن نکات مهم و مراقب‌های لازم نگهداری از گربه پس از عقیم سازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید شرایط را مدیریت کنید. به همین دلیل، در این بررسی به شما کمک می‌کنیم تا درباره نحوه نگهداری از گربه عقیم شده اطلاعات خود را افزایش دهید.

عقیم سازی در گربه چیست؟

دو نوع عمل عقیم ‌سازی برای گربه‌ها وجود دارند که شامل اواریوهیسترکتومی و هم اوارکتومی هستند. اکثر دامپزشکان از اواریوهیسترکتومی حمایت می‌کنند، زیرا رحم و تخمدان‌ها را خارج می‌کنند که علاوه بر جلوگیری از بچه گربه‌های ناخواسته، می‌تواند از پیشرفت سرطان رحم در آینده جلوگیری کند.
هم اواریوهیسترکتومی و هم اوارکتومی را می‌توان به عنوان روش لاپاراسکوپی انجام داد؛ به این معنی که می‌توان آن‌ها را با آندوسکوپ برداشت. این ابزار جراحی یک دوربین بلند و نازک با نور است که جراحان را قادر می‌سازد از برش‌های کوچکتر استفاده کنند. عقیم سازی در گربه نر نیز با برداشتن بیضه‌ها تحت یک عمل جراحی با برش انجام می‌شود.

ماده‌ها عقیم می‌شوند (رحم و تخمدان‌ها برداشته می‌شوند). ماده‌ها یک ناحیه برش شده در سمت چپ یا وسط شکم خود خواهند داشت. ماده‌ها همچنین ممکن است روی یک یا هر دو پاهای جلویی یا گردن خود یک چسب داشته باشند که امکان دسترسی به وریدهای حیوان را برای آزمایش خون و تجویز داروهای بیهوشی در طول عمل جراحی آن‌ها فراهم می‌کند.

نرها اخته می‌شوند (بیضه‌ها برداشته می‌شوند). نرها بخیه ندارند اما یک بریدگی کوچک در پوست روی بیضه‌ها خواهند داشت که طی هفت روز آینده خود به خود بهبود می‌یابد. نرها هم‌چنین ممکن است روی یک یا هر دو پاهای جلویی یا گردن خود یک چسب داشته باشند که امکان دسترسی به وریدهای آن‌ها را برای آزمایش خون و تجویز داروهای بیهوشی در طول عمل جراحی آن‌ها فراهم می‌کند.

حفظ آرامش تا حد امکان برای کمک به به حداقل رساندن احتمال عوارض بعد از عمل مهم است. از آن‌جایی که زخم جراحی حدود هفت تا 10 روز طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابد؛ سعی کنید تا حد امکان دویدن و پریدن را محدود کنید تا زمانی که زخم بهبود یابد. حداقل دو بار در روز زخم را به دقت بررسی کنید تا زمانی که التیام یابد. به دنبال علائم قرمزی، تورم یا ترشح باشید و اجازه ندهید که گربه شما زخم را بلیسد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:چرا گربه ها برای صاحبان خود هدیه می آورند؟

چگونه بفهمیم گربه بعد از جراحی درد دارد یا خیر؟

گربه‌ها در پنهان کردن درد بسیار خوب هستند و این امر باعث می‌شود که کنترل گربه برای هرگونه تغییر در رفتارشان پس از جراحی دشوار باشد. در ادامه به علائم رایج مربوط به در ناشی از جراحی اشاره می‌کنیم:

  • پرخاشگری به دلیل داشتن درد
  • ساکت بود و گوشه گیری بیش از حد معمول
  • عدم علاقه به آراستگی
  • افزایش سر و صدا از گربه
  • از دست دادن اشتها
  • خواب آلودگی یا بی‌حالی بیش از حد
  • اگر شک دارید که گربه شما درد دارد؛ باید به نزد دامپزشک بروید.

مراقب‌های بعد از عقیم کردن گربه

اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، فوراً با دامپزشک یا کلینیک اورژانس تماس بگیرید، زیرا این موارد می‌تواند نشانه‌ای از یک عارضه جراحی جدی مانند خون‌ریزی داخلی یا آسیب مجرای ادرار باشد:

  • عدم تمایل به غذا خوردن بیش از 12 ساعت پس از جراحی
  • بی‌حالی یا ضعف
  • لثه‌های سفید رنگ
  • تورم شکم
  • میزان تنفس بالا یا پایین
  • اپیزودهای متعدد اسهال و استفراغ
  • زور زدن برای ادرار کردن بدون تولید ادرار
  • ادرار نکردن در 12 تا 24 ساعت پس از جراحی

در صورت مشاهده علائم فوق فوراً با دامپزشک یا کلینیک اورژانس خود تماس بگیرید؛ زیرا این موضوع می‌تواند نشان دهنده یک عارضه جراحی جدی مانند خون‌ریزی داخلی یا آسیب به دستگاه ادراری باشد. تمام دستورالعمل‌های دامپزشک پس از عمل را دنبال کنید که اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • محبوس کردن گرده گربه در یک جعبه یا اتاق کوچک برای جلوگیری از پریدن، دویدن و بالا رفتن از پله‌ها
  • نظارت روزانه بر محل برش (تمیزی و ضدعفونی کردن)
  • استفاده از یقه پلاستیکی روی گردن گربه برای جلوگیری از لیس زدن محل برش

اگرچه گردنبند الیزابت یا یقه پلاستیکی برای گربه شما جالب نخواهد بود، اما اکثر دامپزشکان استفاده از آن را تا زمان معاینه مجدد ضروری می‌دانند. شما نمی‌توانید 12 تا 24 ساعت اول بعد از عقیم شدن گربه خود را تنها بگذارید، زیرا این زمان حیاتی برای نظارت بر خون‌ریزی بعد از عمل و ادرار طبیعی است. پس از این زمان، تا وقتی که گربه شما راحت به نظر می‌رسد و در حال ادرار کردن است، می‌توانید حیوان را در یک منطقه بسته و قلاده الکترونیکی او را در جای خود رها کنید.

نصب و مراقبت از یقه محافظ را در نظر بگیرید

ممکن است با یقه‌های محافظ پلاستیکی آشنا باشید که معمولاً یقه باستر یا یقه الیزابتی نامیده می‌شود. نسخه‌های پارچه‌ای نرم این یقه‌ها در حال حاضر نیز به فروش می‌رسند. یقه‌های محافظ برای اطمینان از اینکه گربه شما نمی‌تواند زخم را لیس بزند؛ گاز بگیرد یا خراش دهد مفید است. دامپزشک به شما نشان می‌دهد که چگونه یک یقه محافظ را به درستی روی گردن حیوان ببندید.

بیشتر بخوانید: زبان بدن دم گربه

یقه باید به گربه شما اجازه دهد تا راحت غذا بخورد و بنوشد. اگر گربه شما امتناع کرد؛ می‌توانید به طور موقت و با نظارت آن را بردارید، اما باید بعد از صرف غذا دوباره آن را بپوشید. بیشتر گربه‌ها به سرعت خود را با یقه‌های محافظ تنظیم می‌کنند، اما برخی سعی می‌کنند آن را از بین ببرند. می‌تواند وسوسه انگیز باشد که گربه خود را با برداشتن زودهنگام یقه راحت‌تر کنید؛ اما فقط یک لحظه طول می‌کشد تا گربه شما با گاز گرفتن زخم به خود آسیب برساند. برداشتن خیلی زود هنگام یقه می‌تواند روند بهبودی را به تاخیر بیندازد. دامپزشک به شما توصیه می‌کند که چه زمانی می‌توان یقه را با خیال راحت برداشت.

چگونه از باز شدن و یا عفونی شدن محل برش جلوگیری کنیم؟

باز شدن محل برش گربه شما می‌تواند منجر به مشکلات پزشکی شود که ممکن است نیاز به مراقبت اضطراری داشته باشد. در صورت مشاهده موارد زیر باید فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید:

  • سرخی
  • کبودی
  • تورم
  • بوی بد
  • تخلیه
  • باز شدن محل برش

مقدار کمی ترشح خونی و قرمزی خفیف در خط برش تا 24 ساعت پس از عمل اسپری طبیعی است. به دادن تمام داروهای تجویز شده به گربه خود ادامه دهید. به طور متوسط، بخیه‌ها به مدت 10 تا 14 روز در جای خود باقی می‌مانند؛ یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا گربه پس از عقیم شدن بهبود یابد.

اجازه ندهید گربه شما محل برش را لیس بزند

لیسیدن محل برش توسط گربه‌ها یکی از دلایل اصلی عفونت و برداشتن زودرس بخیه است. برای محافظت از محل برش و جلوگیری از لیسیدن بخیه‌های گربه، یک یقه الکترونیکی برای گربه شما پس از عمل عقیم سازی لازم است. با بانداژ، تمیز و خشک نگه داشتن آن‌ها بسیار مهم است. باندهای مرطوب می‌توانند بر زخم زیر اثر بگذارند و عفونت ایجاد کنند؛ بنابراین بهتر است گربه خود را گرم و خشک نگه دارید.

بیشتر بخوانید:ضرورت استفاده از اسکرچر برای گربه

ممکن است بخواهید هنگام استفاده از سینی بستر گربه خود را به دقت زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که بانداژ کثیف نشده است. اگر پانسمان شل یا خیس شد؛ با دامپزشک خود در مورد تعویض آن صحبت کنید. به همین ترتیب، اگر گربه شما بیش از حد بانداژ را اذیت می‌کند؛ با دامپزشک خود صحبت کنید.

اجازه ندهید گربه شما فعالیت‌های زیادی انجام دهد

دومین علت اصلی باز شدن محل برش، افزایش فعالیت یا حرکت پس از جراحی اسپری است. اگر گربه شما فقط حرکات معمولی و کم ضربه انجام دهد؛ بخیه‌ها بسته می‌مانند. پریدن، دویدن و بازی با گربه‌های دیگر از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند باعث پارگی بخیه‌ها شوند. به طور معمول، محدودیت‌های فعالیت حداقل برای 10 تا 14 روز پس از جراحی وجود دارند.

چگونه درد گربه خود را بعد از جراحی مدیریت کنیم؟

درد ناشی از التهاب می‌تواند پنج تا هفت روز پس از جراحی رخ دهد. تشخیص درد در گربه‌ها سخت است؛ زیرا این حیوانات مانند انسان به درد پاسخ نمی‌دهند. دامپزشک شما داروهای مسکن لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. بدون تایید مستقیم دامپزشک خود داروها را قطع نکنید. التهاب و درد می‌تواند باعث عوارض ثانویه مانند لیسیدن محل برش و تورم در اطراف محل جراحی شود. به گربه خود هیچ گونه داروی ضد درد بدون نسخه یا داروهای ضد درد انسانی ندهید.

بیشتر بخوانید: ابراز علاقه گربه ها به صاحبان خود

بسیاری از این محصولات می‌توانند برای گربه شما بسیار سمی باشند. اگر نگران مدیریت درد هستید؛ برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید. اکثر دامپزشکان گربه‌ها را با آنتی بیوتیک به خانه نمی‌فرستند، زیرا تخمدان هیسترکتومی یک روش استریل در نظر گرفته می‌شود. اگر در حین جراحی خون‌ریزی قابل توجهی مشاهده شد یا اگر گربه شما مسن‌تر است، ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت به خانه فرستاده شوند.

تمام آنتی بیوتیک‌های تجویز شده یا مولتی ویتامین‌های گربه را به حیوان خانگی خود بدهید تا زمانی که دوز داروئی تکمیل شود. دوره آنتی بیوتیک را متوقف نکنید؛ حتی اگر گربه شما احساس بهتری دارد یا به نظر می‌رسد که به حالت عادی بازگشته است. یک دوره کامل آنتی بیوتیک از مقاومت آنتی بیوتیکی جلوگیری می‌کند و اطمینان حاصل می‌نماید که تمام باکتری‌های مضر از بین می‌روند.

استفاده از جعبه زباله پس از جراحی ضروری است

اگر متوجه شده‌اید که گربه شما طی 24 ساعت ادرار نکرده است، این یک مورد اورژانسی پزشکی محسوب می‌شود. فوراً با دامپزشک یا کلینیک اورژانس تماس بگیرید. برای اطمینان از ادرار کردن و مدفوع طبیعی، گربه خود را در دوران نقاهت زیر نظر بگیرید. یکی از عوارض احتمالی تخمدان هیسترکتومی ضربه به دستگاه ادراری است، بنابراین نظارت بر ادرار در 24 ساعت اول پس از جراحی اهمیت ویژه‌ای دارد. تا زمانی که گربه شما در 24 ساعت اول ادرار می‌کند؛ می‌توانید مراقب عادت‌های ادرار او باشید. یبوست ممکن است رخ دهد؛ اما اکثر گربه‌ها باید پس از جراحی حرکات روده طبیعی داشته باشند.

بسته به واکنش هر گربه، بیهوشی می‌تواند باعث مدفوع نرم یا یبوست شود. اگر متوجه اسهال برای بیش از 24 ساعت یا یبوست شدیدی که بیش از دو روز طول کشید شدید؛ با دامپزشک خود تماس بگیرید تا مراحل بعدی مراقبت از گربه را تعیین کند. لطفاً از داروهای بدون نسخه یا محصولات غذایی انسان برای کمک به گربه خود در این شرایط استفاده نکنید، زیرا بسیاری از محصولات می‌توانند سموم و عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مقدار غذای گربه در طول روز چقدر است؟

بعد از جراحی عقیم سازی به گربه خود چه غذایی به حیوان بدهیم؟

گربه شما باید پس از جراحی به غذا خوردن تمایل نشان دهد، اگرچه ممکن است 12 تا 24 ساعت طول بکشد تا اشتهای حیوان پس از بیهوشی و استرس ناشی از عمل بازگردد. طبق دستور دامپزشک به تغذیه گربه خود ادامه دهید. اگر در مورد اشتهای گربه‌تان نگران هستید، لطفاً با دامپزشک خود تماس بگیرید، زیرا برخی از داروهای خوراکی می‌توانند باعث کاهش اشتها و حالت تهوع شوند (مانند آنتی بیوتیک‌های خوراکی و برخی داروهای مسکن).

سعی کنید به گربه خود وعده‌های کوچکی از غذای ساده و پر پروتئین مانند مرغ یا ماهی بدهید. این‌ها بسیار مغذی هستند و به جلوگیری از ناراحتی معده کمک می‌کنند، زیرا به راحتی قابل هضم هستند. بهتر است در صورت امکان از غذاهای کنسرو شده گربه حاوی ژله یا آبگوشت اجتناب کنید تا زمانی که گربه احساس طبیعی‌تری داشته باشد.

برای چند ساعت اول در وعده‌های کوچک سرو کنید. برای گربه‌هایی که جراحی دندان انجام داده‌اند؛ ممکن است غذای نرم و له شده را برای کمک به بهبود لثه‌ها ترجیح دهند. مثل همیشه باید آب شیرین تهیه کنید و اگر اشتهای حیوان کمتر از حد معمول است زیاد نگران نباشید. اگر متوجه شدید که گربه شما بعد از یک روز یا بیشتر غذا نمی‌خورد؛ باید با دامپزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:32 نکته جالب در مورد گربه ها که ممکن است ندانید…

سخن آخر

سیاری از صاحبان می‌خواهند بدانند که پس از عقیم کردن گربه خود چه انتظاری دارند. عقیم‌سازی که به نام‌های عقیم‌سازی (زنان) یا اخته کردن (مردان) نیز شناخته می‌شود، یک روش بسیار رایج است. که بیشتر گربه‌ها بدون عارضه دچار آن می‌شوند. عقیم کردن گربه تا چهار ماهگی نه تنها از بارداری و رفتارهای ناخواسته مانند ادرار کردن جلوگیری می‌کند، بلکه گربه‌های جوان اغلب پس از این جراحی‌ها به خوبی بهبود می‌یابند. بعد از عقیم سازی مهم است مراقبت های لازم را از گربه خود انجام دهید. با گذشت زمان، استراحت و عشق و صبر فراوان، گربه شما به زودی در مسیر بهبودی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

32 نکته جالب در مورد گربه ها که ممکن است ندانید…

مقدار غذای گربه در طول روز چقدر است؟

نحوه گرفتن ناخن گربه

ابراز علاقه گربه ها به صاحبان خود

چرا گربه ها برای صاحبان خود هدیه می آورند؟

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: