طلاپت

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

چرا گربه ها برای صاحبان خود هدیه می آورند؟

طلاپتی های عزیز، وقتی گربه شما موش، پرنده، سنجاب یا جانور کوچک دیگری را برای شما هدیه می‌آورد؛ دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید ممکن است دشوار باشد. به هر حال، حیوان خانگی شما سعی می‌کند به شما هدیه‌ای بدهد، اما سخت است که بدانید چگونه مؤدبانه این لطف را بپذیرید. درک رفتار هدیه دادن و هدف آن نقطه شروع خوبی برای ایجاد ارتباط قوی با حیوان است. در این مقاله به علت هدیه آوردن گربه‌ها برای صاحبان خویش صحبت می‌کنیم.

دلایل هدیه آوردن گربه ها برای صاحبان خویش

دو دلیل اصلی برای هدیه آوردن گربه‌ها برای صاحبان خویش وجود دارند که به شرح زیر هستند:

هدیه آوردن در DNA هر گربه وجود دارد

حقیقت این است که گربه شما یک شکارچی خبره است و هیجان تعقیب طعمه در DNA حیوان وجود دارد. اگرچه گربه‌ها مدت‌ها پیش اهلی شده‌اند؛ اما میل به تعقیب، شکار و صید حیوانات موذی و انواع موجودات یک رفتار غریزی است. بعد از شکار، گربه‌ها طعمه خود را به خانه‌ای امن مانند لانه خود یا یک بوته یا منطقه علفزار خلوت می‌آورند تا با لذت بیشتری آن را بخورند. گربه‌ها حتی ممکن است طعمه را به دیگران در خانواده خود ارائه دهند.

گربه مهارت شکار خود را تمرین می کند

گاهی اوقات حیوان فقط میان وعده‌ها را میگیرد و با آن بازی میکند و تجربه لذت بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد که مجبور شوید دوباره موشی را بگیرید که اکنون در آشپزخانه شما شل شده است. این رفتار صید و رها کردن به این معناست که گربه شما مهارت‌های شکار خود را درست همان‌طور که به او آموزش داده شده تمرین میکند. به همین دلیل، گربه‌ها اغلب طعمه‌های زنده یا زخمی را برای بچه گربه‌های خود به خانه می‌آورند. به همین دلیل است که اسباب بازی‌هایی که گربه شما را به تعقیب، جهش، ضربه زدن و گاز گرفتن تشویق می‌کنند؛ فعالیت‌هایی عالی هستند که رفتارهای طبیعی گربه‌ها را تشویق می‌کنند. هنگام خرید اسباب بازی گربه حتما توجه کنید گربه شما به کدام اسباب بازی علاقه بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: ضرورت استفاده از اسکرچر برای گربه

درک رفتار هدیه آوردن گربه ها

وقتی یک گربه بالغ، بچه ندارد؛ شما عضوی از خانواده‌اش می‌شوید؛ به همین دلیل حیوان می‌خواهد برای شما غذا بیاورد. این رفتار به غریزه یک گربه برای مراقبت از خود باز می‌گردد، گربه‌ها برای شما شکار می‌کنند زیرا شما شکار نمی‌کنید. چیزی که گربه شما به خانه می‌آورد بسته به محل زندگی‌تان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، ممکن است مگس یا حشرات را بگیرند.

اگر در یک خانه در یک شهر زندگی می‌کنید؛ شاید یک ملخ یا یک عنکبوت از حیاط برای شما بیاورند، یا ممکن است چیزهای متنوع زیادی مانند حشرات، پرندگان، جوندگان و حتی مارها را به شما هدیه دهد. مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که چرا حیوان خانگی شما این کار را انجام می‌دهد. گربه‌ها شما را به عنوان عضوی از خانواده خود پذیرفته‌اند؛ به همین علت با شما رفتار دوستانه دارند.

گربه شما سعی می‌کند ثابت کند که شکارچی بزرگی است و آن‌قدر شما را دوست دارد که می‌خواهد آنچه که شکار کرده است را با شما به اشتراک بگذارد. برای گربه شما، این نهایت فداکاری است که این حیوانات می‌توانند به یک موجود دیگر نشان دهند. اگر گربه شما حیواناتی را برایتان هدیه می‌آورد که کاملاً هنوز زنده هستند؛ این حیوانات می‌خواهند سعی کنند با این کار به شما جهت بهتر کردن مهارت‌های شکارتان کمک کنند. این کار را به عنوان یک حرکت محبت آمیز در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: ابراز علاقه گربه ها به صاحبان خود

نحوه رفتار درست در زمان هدیه آوردن گربه ها

اگر از گربه خود هدیه گرفتید چه باید بکنید؟ کاری که اغلب افراد انجام می‌دهند این است که بر سر گربه خود فریاد می‌زنند. گربه‌ها متوجه نمیشوند که چرا شما اینقدر ناراحت هستید یا اینکه این رفتار شما یک مشکل است یا خیر! زمان هدیه گرفتن به موارد زیر توجه کنید:

  • سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و از ایجاد چهره وحشتناک خودداری نمایید؛ زیرا گربه‌ها می‌توانند زبان بدن شما را بخوانند. از دوست گربه خود برای هدیه تشکر کنید و اگر به شما اجازه دادند، آن را دور بریزید.
    اگر گربه شما طعمه خود را رها نمی‌کند؛ می‌توانید یک جایگزین به حیوان پیشنهاد دهید. یک اسباب ‌بازی خاص یا یک خوراکی خاص را امتحان کنید.
  • هنگام دست زدن به حیوان مرده حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنید، زیرا ممکن است در خطر انتقال بیماری باشید. ویروس‌ها می‌توانند آئروسل شوند، به همین دلیل است که حفاظت تنفسی بسیار مهم است.
    هنگام دور انداختن موش یا هر چیزی که برای شما هدیه آورده‌اند؛ سعی کنید هدیه را در سطل زباله بیرون از خانه بیندازید.
  • در نهایت، گربه خود را برای هر گونه علائم بیماری در طی چند روز آینده تحت نظر بگیرید. اگر گربه‌تان استفراغ، اسهال، بی‌اشتهایی یا بی‌حالی داشت به دامپزشک مراجعه کنید.

پیامدهای هدیه آوردن گربه ها

دریافت مداوم این هدایا از گربه‌تان می‌تواند خسته‌ کننده باشد. عواقب دیگری نیز وجود دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید. پیامدهای هدیه آوردن گربه‌ها به شرح زیر هستند:

تهدید حیات وحش
گربه‌های اهلی تأثیر منفی بر حیات وحش محلی دارند. داده‌ها نشان می‌دهد که گربه‌ها 10 برابر بیشتر از شکارچیان وحشی در هر مکان خاصی طعمه را از بین می‌برند. از آنجایی که حیوانات خانگی از خانه‌های خود دور نمی‌شوند؛ حیات وحش را در یک منطقه متمرکز هدف قرار می‌دهند. برخی از کارشناسان معتقدند که این کار میتواند منجر به تغییر در تنوع زیستی طبیعی شود.

انتقال بیماری
اکثر جوندگان و پرندگان دارای انگل‌هایی هستند که می‌توانند گربه شما را بسیار بیمار کنند. اگر هر یک از طعمه‌ها را مصرف کنند؛ به راحتی می‌توانند به کرم‌های گرد، توکسوپلاسموز یا کرم‌های نواری مبتلا شوند. حیوانات کوچک حاوی سم نیز نگران کننده هستند. حتی اگر گربه شما واقعاً هیچ یک از حیوانات مرده را نمی‌خورد؛ هم‌چنان در معرض خطر انواع بیماری گربه قرار دارد. کک‌ها یا کنه‌ها در جوندگان می‌توانند ناقل طاعون، تولارمی یا‌هانتا ویروس باشند. این حشرات می‌توانند گربه شما را گاز بگیرند و بیماری‌های مضر را منتقل کنند. بسیاری از این بیماری‌ها زئونوز هستند؛ بنابراین می‌توانند به انسان منتقل شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه گرفتن ناخن گربه

بیشتر بخوانید: مقدار غذای گربه در طول روز چقدر است؟

نکاتی برای مدیریت هدیه آوردن گربه ها

با توجه به خطراتی که این هدایا می‌توانند برای حیات وحش محلی، خود گربه و خانه شما داشته باشند؛ احتمالاً در جستجوی راه حل هستید. چند روش ساده وجود دارند که می‌توانند به کاهش خطرات کمک کنند:

  • اسباب ‌بازی‌هایی که موش‌ها یا طعمه‌های دیگر را شبیه‌ سازی می‌کنند؛ می‌توانند رضایت گربه‌تان را فراهم کنند. اسباب ‌بازی‌ها علاوه بر تربیت گربه، هم‌چنین باعث کاهش کثیفی و آلودگی منزل می‌شوند اما برخی از گربه‌ها به اسباب ‌بازی‌ها علاقه نشان نمی‌دهند.
  • زنگ روی قلاده گربه شما می‌تواند حیوانات کوچک را از رسیدنشان آگاه کند. گردنبندهای انعکاسی یا رنگ‌های روشن نیز ممکن است مفید باشند. حتی یک قلاده مخصوص پرندگان نیز برای این منظور ساخته شده است.
  • گربه‌ها علاوه بر برآورده کردن یک میل تکاملی، از روی بی‌حوصلگی نیز شکار می‌کنند. سعی کنید گربه خود را با اسباب بازی‌های تعاملی سرگرم کنید. اگر گربه‌ها از نظر ذهنی تحریک شوند ممکن است نیازی به شکار، احساس نکنند.
  • یک مطالعه نشان داد که صاحبانی که غذای گربه خود را به رژیم غذایی با پروتئین بالا تغییر دادند؛ به طور متوسط 36 درصد هدیه کمتری گرفته‌اند. این داده‌ها می‌توانند نشان دهند که گربه‌ها نیز ممکن است به دلیل کمبود رژیم غذایی شکار کنند. با این حال، همیشه قبل از تغییر رژیم غذایی حیوان خانگی خود با دامپزشک‌تان مشورت کنید.
  • تنها راه برای اینکه واقعاً گربه خود را از آوردن هدیه به خانه دور کنید این است که همیشه حیوان را در خانه نگه دارید. اگر این کار امکان پذیر نیست؛ می‌توانید یک حصار بسازید یا گربه خود را به پیاده روی در فضای باز محدود کنید تا مطمئن شوید گربه فرار نکرده و شکار نمیکند.

سخن پایانی

پس از درک اینکه چرا گربه شما حیوانات مرده را برای شما هدیه می‌آورد، باید بدانید حیوان این کار را به دلیل عشق به شما انجام می‌دهد اما برای حفظ ایمنی حیوان خانگی شما و اکوسیستم، بهتراست از نکات و روش های مدیریت هدیه آوردن گربه ها استفاده کنید و سعی کنید به روش درستی به این محبت او پاسخ دهید.

بیشتر بخوانید:

مقدار غذای گربه در طول روز چقدر است؟

32 نکته جالب در مورد گربه ها که ممکن است ندانید…

نحوه گرفتن ناخن گربه

ابراز علاقه گربه ها به صاحبان خود

ضرورت استفاده از اسکرچر برای گربه

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: