طلاپت

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آموزش حمام طوطی کاسکو

دسته بندی :مجله پرندگان, مراقبت و نگهداری 21 مرداد 1402 طلاپت 358

همراهان جان طلا پت، حمام کردن یا دوش گرفتن بخش مهمی از زندگی یک طوطی کاسکو است. به یاد داشته باشید که هر پرنده ای از روش و طرز خاصی از حمام کردن لذت می برد و بنابراین روش خاصی که بتوان از آن بعنوان بهترین راهکار نام برد وجود ندارد. حمام کردن برای طوطی کاسکو امری ضروری و حیاتی در جهت حفظ سلامت، کیفیت پرها و شادی و آرامش او می باشد.

مزایای حمام یا دوش برای طوطی کاسکو

  • کیفیت و زیبایی پرهای او را حفظ می کند
  • پرنده تشویق به پرآرایی می شود
  • گرد و غبار پراکنده شده در محیط (ناشی از بدن پرنده) را کنترل می کند
  • پرنده را شاد و سالم نگه می دارد

نکات مهم هنگام شستن کاسکو و طوطی

با ما در ادامه همراه باشید تا به نکاتی مهم از حمام این پرنده خاکستری زیبا بپردازیم. همراهان ارجمند طلاپت، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

اجبار برای شستن کاسکو هرگز

حفظ پرهای سالم برای سبک زندگی آن ها ضروری است. استحمام برای پرها و پوست آن ها رطوبت ایجاد می کند. این کار به از بین بردن شوره، پرهای شل و رشد پرهای جدید کمک می کند.اینکه پرنده شما بخواهد استحمام کند یا خیر؛ غریزی است. او باید تشویق شود، اما هرگز مجبور نشود.اگر از این پرنده خاکستری نگهداری می کنید و نمی دانید که بهترین روش نگه داشتن این پرنده زیبا چیست، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: عوامل پرکنی در طوطیسان

دمای آب برای شستن کاسکو

آنچه که پرندگان دوست دارند آب ولرم است؛ اما آب خنک (به خصوص در روزهای زیبای تابستان) نیز کاری لذت بخش است.باید دقت کنید که، آب گرم واقعاً می تواند برای آن ها خطرناک باشد و به اپیدرم یا پنجه آن ها آسیب برساند.

شرایط مناسب برای استحمام کاسکو

همیشه اطمینان حاصل کنید که از آبی استفاده می کنید که با دمای اتاق مناسب است؛ البته در زمستان می تواند کمی گرم تر باشد. آب باید با فشار کم تنظیم شود و هرگز از فشار زیاد آب استفاده نکنید.کاسکوها به پریدن در ظرف آب معروف هستند. این نشانه مشخصی است که پرنده شما حمام می خواهد و سعی دارد خود را تمیز کند.از این مزیت استفاده کنید و بگذارید به هر طریقی که راحت تر هست استحمام کند. شما از تماشای پهن شدن پرها و بال زدن آن ها، دویدن در داخل و خارج از آب و بازی کردن لذت خواهید برد.این مورد را در نظر بگیرید که اگر کاسکو را تازه آورده اید تا یک هفته آن را به حمام نبرید؛ زیرا این پرنده تا به محیط عادت کند استرس دارد. شما با حمام بردن او در این زمان باعث افزایش استرس او می شوید.

بیشتر بخوانید: لیست مواد غذایی طبع سرد برای طوطیسانان

دفعات حمام کاسکو

شما می توانید پرنده خود را در تابستان هفته ای بک بار و در زمستان هر دو هفته یک بار او را به حمام ببرید.اگر بیشتر از این کاسکو خود را به حمام ببرید باعث از بین رفتن باکتری های مفید و آسیب دیدن پرهای او می شود.

نحوه شستن و حمام دادن طوطی

چندین راهکار برای حمام کردن یا دوش دادن طوطی کاسکو وجود دارد. طوطی کاسکو با عکس العمل های خود به شما خواهد فهماند که کدام روش را ترجیح می دهد و در واقع از کدامیک بیشتر لذت می برد. در زیر حمام دادن کاسکوی رام و کاسکوی غیر رام را بررسی میکنیم.

بیشتر بخوانید:بیماری PBFD (ایدز پرندگان) یا فساد پر

1.نحوه حمام دادن طوطی غیر دستی

کاسکویی که برای اولین بار به خانه ای وارد می شود (خانۀ اولین صاحب)، غیراهلی محسوب می شود. این کاسکو تا این زمان هیچ تجربه ای از حمام گرفتن ندارد.کاسکو را پس از وارد کردن به منزل خود، تا مدت 3 هفته حمام ندهید تا در خانه شما آرامش بگیرد و اعتمادش نسبت به شما جلب شود.در پایان هفته سوم، آن را به حمام ببرید و پس از نظافت قفسش، به آرامی و به مدت بسیار کوتاه دوش آب ولرم را (به جز سرش)، به طرف بدنش بگیرد. کاسکو در این هنگام قار می کشد.برای جلوگیری از به هیجان درآمدن کاسکو، در سه نوبت اول حمام دادن، هر 15 ثانیه به مدت 5 ثانیه آب روی کاسکو بپاشید و سه بار پاشیدن آب روی نقاط مختلف بدن کاسکو را تکرار کنید.

یا یکبار به مدت حدود 20 ثانیه به آن آب بپاشید و حمام دادن را تکرار کنید.پس از عادت کردن کاسکو به حمام گرفتن، بی تابی آن تمام می شود و شما می توانید مدت بیشتری آب به بدن کاسکوی وحشی بپاشید.همچنین در هر زمان که کاسکو در مقابل پاشیدن پرفشار آب به بدنش بی تابی نکند، می توانید انگشت خودتان را به جای شیلنگ آب بگیرید و آب را به فشار مناسب (فشاری که کاسکو را ناراحت نکند)، به بدن کاسکو بپاشید.

بیشتر بخوانید:آموزش رام و دستی کردن طوطیسانان

در چند نوبت اول حمام دادن، ممکن است کاسکو بی تابی کند و قار بکشد. اما کاسکو، به زودی به حمام گرفتن عادت می کند و مطمئناً در نوبت بعدی با اشتیاق بیشتر و بی تابی کمتر اجازه می دهد که شما حمامش بدهید.مراحل حمام دادن کاسکوی وحشی نیز مثل کاسکوهای اهلی و سخن گو است، فقط باید به خصوص در دفعات اول، مراعات ترس کاسکوی وحشی را بکنید تا پس از چند نوبت حمام گرفتن به آن عادت کند.

2. نحوه حمام دادن کاسکوی اهلی و سخن گو با صاحب جدید

کاسکوهای اهلی ، به ویژه کاسکوهای سخن گو، پرنده های قیمتی هستند و آن ها نیز مدتی طول می کشد تا با خانه شما و خود شما آشنا شوند.لذا نباید انتظار داشته باشید که چون یک کاسکوی اهلی یا سخن گو خریده اید، از همان روز اول، کاسکو با شما صمیمی باش.در واقع هر بار که صاحب یک کاسکوی اهلی یا سخن گو آن را به فرد دیگری می فروشد، مدتی طول می کشد تا کاسکو بتواند صاحب قبلی خود را فراموش کند و با صاحب جدیدش خود بگیرد.البته برخی از کاسکوهای اهلی و سخن گو چنان حساسند که با وارد شدن به خانه ای جدید، شروع به پَرکَنی می کنند.

بیشتر بخوانید:دوران تولک رفتن و پرریزی طوطیسانان

فراموش نکنید که کاسکو حافظه ای قوی دارد و خاطراتش را به زودی فراموش نمی کند.بنابراین تحت شرایط جدید، باید همواره در حفظ آرامش آن بکوشید تا هرچه زودتر به شما عادت کند و دچار تنش روحی و پَرکَنی نشود.کاسکوهای اهلی و سخن گو بارها و بارها توسط صاحبان خود حمام گرفته اند.لذا در هنگام حمام گرفتن، نه تنها بی تابی نمی کنند، بلکه از استحمام لذت می برند، مشروط بر آن که پاشیدن آب به آن ها با خشونت یا شوخی های ناراحت کننده توام نباشد.در هنگام حمام دادن اغلب کاسکوهای اهلی و سخن گو، شما می توانید به راحتی به بدن و زیر بال های آن ها آب بپاشید.

هدف از حمام دادن کاسکو بر طرف کردن چرک یا چربی روی پوشت بدنش نیست.کاسکو چنی کاری را به طور غریزی و ضمن عمل پرآرایی روزانه بارها انجام می دهد.در واقع هدف از حمام دادن کاسکو؛ زدودن پوشیرهای کنده شده و سُست و ذرات چربی خشک شده و موجود بین پَرها و شاداب و براق کردن پرها و در هوای گرم، خنک کردن کاسکو است.

3.نحوه حمام دادن طوطی کاسکو

  1. قفس کاسکو را به داخل حمام ببرید.
  2. درب قفس را باز کنید تا کاسکو روی سقف قفس بیاید.
  3. آبخوری، غذاخوری و سینی کف قفس را بردارید و آن ها را نظافت کنید.
  4. شیر آب گرم و سرد را طوری باز کنید که آب گرم مناسب از دوش سیار یا شیلنگ خارج شود.
    اگر از شلینگ بدون آبپاش استفاده می کنید، انگشت شست خود را جلوی شلینگ بگیرید و با ملایمت روی بال ها و زیرشکم کاسکو آب بپاشید.
  5. به تدریج فشار انگشت خود بر دهانۀ خروجی شلنگ را زیاد کنید تا آب با سرعت بیشتر و ذرات ریزتر از شلنگ خارج شود.
  6. در صورتی که کاسکو اجازه می دهد، با دو انگشت یک دست یک بال کاسکو را بلند کنید و با دست دیگر آب را به صورت ریزپاش زیر بال کاسکو بپاشید و همین کار را در مورد بال دیگر انجام دهید.
  7. پس از دو الی سه دقیقه دوش دادن کاسکو، در صورت امکان آن را روی دست خود بیاورید و حوله ای روی آن بیندازید و در جهت خواب پرها دست خود را روی حوله بکشید. یا حوله را به طور ملایم به بدن کاسکو فشار دهید تا پرهای کاسکو آبگیری شود. سپس در هوای سرد و ملایم آن را با سشوار خشک کنید و در هوای گرم، بگذارید کاسکو عمل خشک کردن پرهایش را خودش انجام دهد. در این هنگام اگر می بینید کاسکو در حال لرزیدن است یا بدنش را تکان نمی دهد که زودتر خشک شود، خودتان اقدام به خشک کردن کاسکو کنید.
  8. وقتی با حوله پَرهای کاسکو را آبگیری کردید، برای زودتر خشک شدن پرها می توانید کاسکو را روی انگشت خود بیاورید و با اندکی پایین آوردن سریع دست خود، کاسکو را وادار به پر زدن کنید. این عمل را دو تا سه بار تکرار کنید تا مقدار زیادی از آب موجود در لابه لای پرها در اثر بال زدن به اطراف بپاشد.
  9. بهتر است در هوای گرم، هفته ای دوبار و در زمستان دو هفته یک بار کاسکو را حمام کنید.

بیشتر بخوانید:7 راهکار موثر برای جفت شدن کوتوله برزیلی

در هوای گرم، پس از حمام دادن، اگر در جایی از داخل خانه تابش آفتاب دارید یا داخل خانه گرم است و کولر روشن نیست، کاسکو را داخل قفس و ترجیحاً روی بام قفس قرار دهید و اجازه دهید کاسکو خودش را خشک کند.اگر داخل خانه کولر روشن است، برای خشک کردن کاسکو توسط خودش، باید کولر را خاموش کنید، در غیر این صورت، برای جلوگیری از سرما خوردن کاسکو، باید پس از استحمام، آن را با حوله و سپس سشوار خشک کنید.

بنابراین در هوای سرد و شرایطی که احتمال می دهید ممکن است کاسکو پس از حمام کردن سرما بخورد (مثل اتاق خنک)،ابتدا کاسکو را برای سه بار وادار به بال زدن کنید و سپس با حوله پرهای کاسکو را آبگیری کنید و متعاقباً آن را با سشوار خشک کنید.در هر حالت، قبل از اقدام به خشک کردن کاسکو، ابتدا اجازه دهید کاسکو بال بزند تا مقدار زیادی از آب بدنش بریزد.اگر کاسکو بال نزد و با بدن خیس بی حرکت ماند، اگر می توانید کاسکو را روی دست بیاورید. کاسکو به محض روی دست آمدن بال خواهد زد.اگر روی دست هم بال نزد و بی حرکت نشست، در حالی که کاسکو را روی دست و مقابل سینۀ خود گرفته اید، دستتان را با کمی سرعت پایین بیاورید.در این صورت تعادل کاسکو به هم می خورد و از ترس افتادن چند ثانیه بال خواهد زد.این کار را می توانید سه بار تکرار کنید تا عمده آب پرها بر اطراف بپاشد.

با کاسکویی که حمام نمی خواهد چه کنیم؟

بعضی از کاسکوها می ترسند یا تمایلی به خیس شدن ندارند. آن ها را مجبور به استحمام نکنید. نکته این موضوع این است که به یاد داشته باشید این پرندگان در طبیعت در زیر باران خیس می شوند.بنابراین اگر پرنده ای دارید که دوست ندارد حمام کند، بطری اسپری را بیرون بیاورید و آن را کمی خیس کنید.همچنین، به یاد داشته باشید، پرندگان ما تمایل زیادی به تقلید دارند، بنابراین همین گونه پیش بروید و خود را خیس کنید.

بگذارید ببیند شما چطور از آب لذت می برید؛ به یاد داشته باشید زیاده روی نکنید. بیشتر اشتباهات و بی اعتمادی ناشی از تلاش زیادی و اصرار است. وقت، صبر است؛ پس صبر برای هر کاری که انجام می دهید ضروری است.در کل کاسکو پرنده ای است که استحمام را دوست دارد؛ فقط باید درست از اول آموزش صحیح ببیند.در این قسمت برای حمام کاسکو چند ایده برای شما شرح داده ایم. با خواندن ادامه مطلب با این ایده ها آشنا شوید و پرنده خود را به هر کدام از این روش ها که دوست دارد؛ استحمام کنید.

بیشتر بخوانید:علائم بیماری در طوطیسانان

حمام کم عمق برای شستن کاسکو
بعد از آشنایی با آب از یک حمام کم عمق کار خود را شروع کنید. ارتفاع کم آب برای شستن پرنده مفید است. حتی برای جذب بیشتر پرنده می توانید از اسباب بازی های رنگارنگ استفاده کنید.

سینک آشپزخانه یا وان حمام برای شستن کاسکو
این دو وسیله می توانند راهی عالی برای حمام یا دوش گرفتن پرنده شما باشند. اطمینان حاصل کنید که بیش از حد آن را از آب پر نکنید.قبل از قرار دادن پرنده، بسیار محتاط باشید که؛ سینک ظرف شویی و یا وان تمیز و ضدعفونی شده باشد.

اسپری برای شستن کاسکو
بعضی از پرندگان از دوش روزانه با اسپری آب لذت می برند. بطری اسپری را بردارید و از پایین زمین، آب را مستقیماً به هوا هدایت کنید، بنابراین قطرات آب به آرامی بر روی پرنده شما می افتند.

استند برای شستن کاسکو
یک پایه استند ساده در حمام داشته باشید. پرنده شما می تواند دوش گرفتن شما را تماشا کند. او می بیند که شما از آن لذت می برید و متوجه می شود که آب ترس ندارد.

طلاپتی های عزیز امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما هم میتوانید نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری در طوطیسانان

خواص سرکه سیب برای طوطی

خواص سرکه سیب برای طوطی

آموزش رام و دستی کردن طوطیسانان

همه چیز درباره ی سینه کاردی پرندگان زینتی و طوطیسانان

طلاپت

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

مطالب مرتبط

  1. بازتاب هامحل مناسب قرار دادن قفس طوطی - طلا پت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: